onsdag 29. januar 2014

Relasjonsorientert klasseledelse.


Relasjon Lærer-Elev

I dette blogginnlegget vil jeg sette fokus på hvordan jeg kan bygge gode relasjoner mellom meg og mine elever. Videre vil jeg begrunne hvorfor disse relasjonene er så viktige for elevens læring og læringsmiljø.

Hvordan bygge gode relasjoner?

Før oppstarten av et skoleår kan vi kalle inn elev og foresatte slik at jeg som pedagog kan treffe hver enkelt elev og foresatte til en hyggelig samtale. Målet for denne oppstartssamtalen er at både lærer, elev og foresatte kan bygge relasjoner og bli litt kjent og med dette skape trygghet og tillit til hverandre før skoleoppstart. I denne samtalen vil jeg ha fokus på interesser til eleven, hvordan eleven selv mener hvordan han/ hun lærer best (læringsstiler). Videre vil sosiale og faglige utfordringer være tema.
Mine erfaringer tilknyttet dette er at både foresatte og elever synes at denne oppstartsamtalen før skoleoppstart er nyttig. Elevene sier selv at de føler seg tryggere og forberedt til første skoledag.
Videre har vår skole satt fokus på relasjonsbygging som et av sine satsningsområde ved å ha en aktivitetedag iløpet av den første skoleuken. Dette er med på å samkjøre klassen som en enhet, fordi aktivitetsdagen går ut på å drive med forskjellige oppgaver som krever samarbeid mellom elevene.
Et annet tiltak for å bygge gode  relasjonener mellom meg og elevene er å ha en tydelig klasseledelse i undervisningen min. Ved å være en tydelig leder hvor jeg har fokus på struktur og regler, vil føre til at elevene opplever trygghet og vet hvor grensene går.
Erfaringer tilsier at elevene trenger hjelp til å bygge relasjoner seg imellom, både i oppstarten og underveis i skoleåret. Da er det min oppgave å legge tilrette for ulike pedagogiske virkemidler. Eksempler på dette kan være undervisningsopplegg i verksted som krever samhandlig, to og to hvor lærer deler elevene inn i grupper.
Dersom jeg som pedagog innvolverer mine elever slik at de har medbestemmelse og påvirkningskraft i utførelsen av enkelte læringsoppdrag, vil dette slik jeg ser det føre til å styrke elevens relasjon mellom elev-lærer og elev-elev. Elevene vil med dette føle seg sett av læreren og læreren viser med dette elevene respekt.
Et annet tiltak for å bygge relasjoner er å ha en god veiledningspraksis. Ved å ha fokus på gode status og fremovermeldinger vil jeg kunne strekke eleven ut i sin proksimale utviklingssone (Imsen 2006).
Jeg vil med dette ha fokus på gode fremovermeldinger til eleven, som innebærer å ta bruk « two stars and a wish». Dette innebærer at jeg skal legge vekt på det som er positivt og videre komme med en utfordring eller ønske. Denne fremovermeldingen til eleven er svært viktig da eleven skal vite hva som skal til for at han skal strekke seg ut i sin proksimale utviklingssone (Imsen 2006)

Hvorfor er relasjonene så viktige for læring?

Forsknings resultater formidler at relasjonen mellom lærer og elev virker inn på elevenes læring, motivasjon, innsats og opplevelse av skolehverdagen. Lærerens kompetanse til å etablere relasjoner til elevene og være en tydelig leder spiller en sentral rolle når det gjelder å fremme den faglige læringen til elevene (Bergkastet, Dahl og Hansen 2009).
Resultatet av å ha gode relasjoner mellom meg som pedagog og hver enkelt elev er at  jeg da kan legge tilrette for gode læringsoppdrag som er tilpasset hver enkelt elev utifra elevens forutsetninger.
Ved å ha gode relasjoner opplever eleven at jeg som pedagog bryr meg om elven og er interessert i at han skal lykkes. Dette kan føre til at eleven oppnår indre motivasjon og ønske om å gjøre det bra øker.
En annen fordel med gode relasjoner er at viss eleven møter motstand faglig eller på det sosiale plan vil jeg som pedagog lettere kunne tilnærme meg eleven og vi sammen kan finne gode løsninger som gjør at eleven kan sette nytt fokus videre.
Videre så er relasjon mellom skole og hjem svært sentralt for at eleven skal dras mot det målet som læreplanen tilsier. Dette betyr at lærer og foresatte skal være samkjørte i sin kommunikasjon ovenfor eleven, da begge parter ønsker at eleven skal lykkes. Dersom hjemmet snakker nedlatende om skolen, kan dette føre til indre konflikt i eleven noe som igjen kan føre til mindre læring hos eleven.


Avslutning

Jeg støtter meg til forsknings resultater som sier at relasjonen mellom lærer og elev virker inn på elevenes læring, motivasjon, innsats og opplevelse av skolehverdagen. Jeg er også enig det Berkastet, Dahl og Hansen refererer til i boken «Elevens læringsmiljø- lærerens muligheter» om at lærerens kompetanse til å etablere relasjoner til elevene og være en tydelig leder spiller en sentral rolle når det gjelder å fremme den faglige læringen til elevene.



Kildeliste:

Bergkastet, I., Dahl, L, og Hansen, K.A. (2009): Elevens læringsmiljø-lærerens muligheter. Oslo: Universitetsforlaget

Imsen G.(2006): Elevenes verden. Universitetsforlaget

2 kommentarer:

  1. Du har et bra fokus på relasjoner, jeg liker spesielt møtet du har i forkant med elever og foreldre. Et foreldremøte i forkant av skoleåret er å være proaktiv i bygging av relasjoner og du har blant annet fokus på enkelteleven og hvordan personen tilegner seg læring. Samtidig kommer du i kontakt med elev og foreldre på et tidspunkt hvor en begynner med blanke ark og det ikke er forekommet noe negativt som for eksempel etter 2 måneder og det kanskje har forekommet en del fravær.

    I oppgaven reflekterer du bra om temaet relasjoner og klasseledelse, jeg syntes innlegget er interessant. Du er opptatt av en tydelig klasseledelse med fokus på struktur og regler for at elevene skal føle trygghet. Klasseledelse er noe jeg opplever at lærere utfører forskjellig, det kunne vert hyggelig om du tar inn noen eksempler på episoder fra din hverdag med klasser. Ved å dra inn eksempler setter du teori i sammen med hverdagen våres som lærere. :-) 

    SvarSlett
  2. Hei Knut Egil


    Jeg har lest bloggen din og finner den svært interessant. Du trekker frem sentrale problemstillinger og kommer med gode argumenter som er knyttet opp til relevant teori.

    Særlig godt liker jeg måten du starter opp skoleåret med. Da tenker jeg først og fremst på samtalen du har med elev og hjem før første skoledag. Jeg klarer å forestille meg at dette må være en god måte for elevene å møte en nytt skoleår på. Spesielt bra for de som er helt nye på skolen. Jeg underviser selv på en videregående skole, og dette er absolutt noe vi må vurdere å starte med.

    Er det noe i denne bloggen din jeg skulle ønske var bedre, måtte det være tydeligere overganger fra innledning, hoveddel og avslutning. Med det mener jeg blant annet at overskrifter markeres ved hjelp av det oppsettet som ble gitt i oppgaven.

    Petter

    SvarSlett