torsdag 20. februar 2014

Sluttinnlegg!

Relasjonsorientert klasseledelse!


Vil også denne gangen takke Dere for de kommentarene Dere har gitt på mitt blogginnlegg om omhandler relasjonsorientert klasseledelse! Flott at dere også denne gangen bruker ”two stars and a wish”, og kommer med at mitt blogginnlegg er både spennende og høyst relevant i henhold til vår hverdag i skolen.
Flott at Dere begge liker vår måte som omhandler oppstarts samtalen. Dette er som sagt tidligere noe vi på vår skole har gode erfaringer med siden vi under denne samtalen får bygget relasjoner, lærer-elev men også relasjon mellom skole og hjem. Skolen og hjemmet har et felles mål som jeg bevisstgjør foresatte på, og det er å bevisstgjøre at begge parter ønsker at eleven skal lykkes. For å få dette til må vi ha et godt samarbeid oss imellom.
Noe annet som også kom igjen i kommentarene,  er det med klare regler som gir trygghet. Dette er også flott å få satt i oppstarts samtalen.

Første kommentaren fra min medstudent, har et ønske om at jeg gir eksempel på følgende: Hvordan jeg praktiserer klasseledelse som inneholder fokus på struktur og regler, som deretter gir trygghet hos elevene.
Visjonen til min skole er at vi skal ha tydelige læringsmål for hver undervisnings økt som skal være tydelige i klasserommet. Videre arbeider vi sammen med elevene for å utarbeide konkrete vurderingskriterier tilknyttet hvert læringsmål.
Etterpå arbeider vi med det praktiske læringsoppdraget i verkstedet der jeg som pedagog går rundt hele tiden, og veileder elevene under læringsoppdraget.
Elevene får da statusmeldinger, hvor de står i forhold til vurderingskriteriene, og hva som skal til for å strekke seg videre mot høyere måloppnåelse i faget, muntlig fremover melding.

Etter at læringsoppdraget er gjennomført tar elevene en egenvurdering i forhold til de vurderingskriteriene de selv har vært med på å utarbeide. De kan også ha medelevvurdering der de får en refleksjon tilknyttet læringsoppdraget.

Ved å arbeide strukturert etter alle prinsippene innenfor vurdering for læring tilknyttet hver undervisnings økt, vil dette føre til at elevene vil bli trygg på den undervisningsmetoden som blir brukt. Dette vil igjen påvirke positivt på læringsutbytte til hver enkelt elev slik jeg har erfart.
For å kontrollere hva elevene har fått med seg i undervisningen må jeg ha en oppsummering på hva elevene har lært? Her blir jeg nødt til å ta i bruk ulike læringsstrategier for å tilnærme meg hva de sitter igjen med. Dette arbeidet er svært viktig da elevene får en bevisstgjøring på hvor eleven står i forhold til læringsmålene / kriteriene. Dersom det viser seg at elevene ikke sitter igjen med den kunnskapen jeg forventet at de skulle kunne, må jeg justere min undervisningspraksis til neste gang.


Den andre kommentaren fra min medstudent ønsker at jeg i mitt blogginnlegg skal ha tydeligere overganger fra innledning, hoveddel og avslutning.

Jeg ser i etterkant at jeg burde nok ha hatt noe større markeringer på disse overgangene. Med dette ville nok Dere som mottakere fått en bedre oversikt over mitt blogginnlegg. Viss vi videre skal arbeide med blogg så skal jeg nok ha disse delene på plass og Dere vil med dette få en bedre leseopplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar