lørdag 20. oktober 2012

Sluttinnlegg

Det kognitive konstrutivistiske læringssynet


Tusen takk for kommentarer tilknyttet mitt innlegg på ppu bloggen.
Dere kommer med positive kommentarer hvor dere bruker to stjerner og et ønske. Dere får frem at innholdet i min tekst er både interresant og spennende.

Dere ønsker å utfordre meg på følgende:


Den ene kommentaren som går på ønske om konkrete eksempler tilknyttet assimilasjon, akkomodasjon og akkomodasjonsprosessen, vil jeg utdype i et praktisk eksempel fra min praksis i verkstedet tilknyttet Klima, Energi og Miljøteknikk.

I starten av et nytt læringsoppdrag har elevene ulike former for motivasjon.Vi snakker da om indre og ytre motivasjon. 
I starten av læringsoppdraget kan vi si at elevene er i assimilasjons prosessen, hvor de ønsker å utvide sin kompetanse innen tema både teoretisk og praktisk.
Når eleven selv tar initiativ ved hjelp av indre motivasjon til å oppsøke veiledning hos meg som veileder, og eleven selv stiller meg spørsmål for å få bekreftelse snakker vi om at eleven befinner seg i akkomodasjonsprosess. Elever som er i denne ubalansen ønsker svar på sin undring, og når elevene finner svar på det de lurer på har eleven oppnådd balanse i likevektprinsippet. Den indre motivasjonen blir drivkraften til å oppnå balanse i akkomodasjonsprosessen.
Piaget beskriver at elevene har med dette fått nye skjema på området og elevene har fått høyere kompetanse (Imsen 2006).


Den andre kommentaren som omhandler  å ta i bruk word sitt rettskrivningsprogram,  kan jeg forsikre deg om at det er ivaretatt, før innlegget mitt ble lagt ut på nettet. Med dette finner jeg ikke skrivefeil i mitt innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar