lørdag 13. oktober 2012

Det kognitive konstruktivistiske læringssynet





I følge Imsen (2006) var Jean Piaget ( 1896-1980 ) en representant for det kognitive konstruktivistiske læringssynet. Jeg velger å gjøre rede for hans grunnbegreper i teorien. Skjema, assimilasjon, akkomodasjon og likevekts prinsippet.
Videre vil jeg rette fokus mot de konsekvensene dette læringssynet kan få for min undervisningspraksis.


Skjema, assimilasjon, akkomodasjon og likevekts prinsippet.

Piaget mener at vi erfarer den ytre verden igjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen på det indre mentale planet, blir et aktivt handlingsmønster og ikke et statisk minnespor.
Representasjonen av slike handlingsmønstre, kalte Piaget skjema (Imsen 2006).

Imsen (2006) skriver at Piaget skilte mellom sensorimotoriske og kognitive skjema.
De sensorimotoriske skjema er de skjema som dominerer barnets første leveår. Det er handlinger som barnet gjør automatisk. Internaliserte automatiske handlinger som foregår av intellektuelle handlinger uten tanker.
Begrepet Piaget bruker om den kognitive struktur er at det finnes flere likheter, beslektheter og indre sammenhenger som utgjør en større gruppering av skjema. Disse skjema er derfor vokst sammen fordi de ifølge Piaget ”hører sammen” på en eller annen måte. Det er disse endringene i de kognitive skjemaene som utvikler til høyere nivåer i tenkningen.

De indre skjemaene fungerer på to måter som utgjør nødvendige delprosesser i utviklingen, assimilasjon og akkomodasjon.
Assimilasjonen bruker vi når ukjente eller nye situasjoner oppstår. Med den kunnskapen vi har fra før prøver vi å tolke disse nye situasjonene eller fenomenene. Vi tar i bruk gammel kunnskap i nye situasjoner.
Vi får akkomodasjon ved å justere og forandre de kognitive strukturene slik at nye sider ved omgivelsene kan tas inn. Våre oppfatninger innebære å lage en helt ny tolkning .
Akkomodasjonsprosessen er når skjemaene blir reorganisert og utvidet, fordi de gamle skjemaene ikke er tilstrekkelige nok (Imsen 2006).

Imsen (2006) beskriver Piagets likevektsprinsipp med å forklare at vi trenger både assimilasjon og akkomodasjon for at det skal oppstå læring hos barnet. Ubalanse i systemet setter akkomodasjonsprosessen i gang, barnet er ikke tilfreds med tidligere forklaring. Det er her drivkraften i den intellektuelle utviklingen ligger, og dermed også læringsprosessen.
Trangen til indre likevekt gir barnet indre motivasjon til omstrukturering, det kaller akkomodasjon. Dette vil gi ny tolkning / erkjennelse, og vi har fått nytt påfyll på våre tidligere eksisterende skjema (Imsen 2006).

Piaget i min undervisningspraksis.
I dagens skolesamfunn har alle rett til 3 årig videre utdanning relatert til reform 94. Dette medfører at vi får en elevsammensetning i videregående skole med mange ulike elev forutsetninger og behov.  Noen av elevene er med dette kanskje ikke kommet inn på sitt studiespesialiserende første valg. Her kommer utfordringen for læreren som skal undervise elevene i noe de i utgangspunktet ikke er motivert for. I slike undervisningssituasjoner blir det utfordrende med å hente frem Piaget sin teori om indre motivasjon med det første når læring skal finne sted. Mine tidligere erfaringer viser at ytre motivasjon med læringsoppdrag med høy fokus på opplevelse av mestring, kan bidra til at eleven på sikt kan finne frem til egen indre motivasjon som bygger opp under Piaget sin konstruktivistiske perspektiv på læring (Imsen 2006).

For at jeg som lærer skal kunne hente frem elevens indre motivasjon, bør jeg i starten av et nytt læringsoppdrag ha en lav inngangsterskel til det nye læringsstoffet som eleven skal tilegne seg. Ved å finne elevens bakgrunnskunnskap, kan allerede eleven oppleve mestring på området som skal videre utvikles. Videre i mitt arbeid legger jeg opp til i starten av læringsoppdraget læringsmål for økten og lager vurderingskriterier sammen med eleven. Jeg vil med dette oppnå at eleven får oversikten over hva, hvordan og hvorfor dette skal læres. Ved å ha elevmedvirkning tilknyttet undervisningens læringsoppdrag, er det større mulighet for at eleven ser egen nytteverdi og den indre motivasjonen trer frem.

Elever som kommer inn på sitt første studievalg på videregående skole, har slik jeg ser det en større indre motivasjon i læringsprosessen. Dette læringssynet støtter Piaget oppunder, da han mener at den indre drivkraften til å oppnå likevekt i akkomodasjonsprosessen, blir drivkraften bak den indre motivasjonen til å tilegne seg ny kunnskap, eller påfylling av kunnskap tilknyttet den eksisterende kompetansen (Imsen 2006).
I undervisningssituasjoner vil utfordringen for læreren være å vedlikeholde den indre motivasjonen til de sterke elevene, da elev sammensetningen består av store variasjoner i elevforutsetningene.
Spørsmål om hva læring er og hvordan læring best kan skje i praksis, er sammensatte og kompliserte. Hvilke læringsaktiviteter vil gi de beste læringsprosessen for disse elevene her og nå?.
For at alle elevene skal oppnå læringsutbytte ut fra sine forutsetninger, legger jeg opp til variert undervisning slik at jeg når flest mulig av elevene noe som kunnskapsløftet LK 06 støtter oppunder (Lyngsnes og Rismark 2007).

Avslutning

Slik jeg ser det støtter jeg meg noen ganger til det konstruktivistiske perspektivet på læring i undervisningspraksis tilknyttet Piaget sin læringsteori. Denne læringsteorien kan jeg ta i bruk når eleven har klare målsetninger for sin utdannelse og ser selv nytteverdien av og tilegne seg kompetanse. Siden elevsammensetningen består av mindre sterke og sterke elever blir jeg nødt til å støtte meg til flere læringsteorier for at læring skal finne sted. Piaget sin læringsteori kan slik jeg ser det støtte mest under de sterke elevene, og mindre oppunder de mindre sterke elevene.


 

Litteraturliste


Imsen, G. (2006): Elevens verden. Universitetsforlaget

Lyngnes, K. og Rismark, M. (2007): Didaktisk arbeid. Gyldendal Norsk Forlag A/S

3 kommentarer:

  1. Hei Knut Egil


    Du har laget en bra tematisk tekst som har en god struktur, og som er lett leselig. Den gjør meg nysgjerrig på Piaget, og jeg får lyst til å lese mer om han.

    Du har her funnet en teoretiker som jeg synes har et fasinerende syn på læring, og jeg klarer å forstå fordelene og ulempene med å bruke Piagets teori i undervisningen slik du beskriver det. Du har gode argument for den teorien du skriver om.

    Du skriver at bruk av skjemaer som Piagetes kalte det, helt klart er best for de sterkeste elevene, men at det kanskje kan by på problemer for de svakeste. Slik du legger det fram klarer jeg å forestille meg de problemene du beskriver.

    Bloggen din kunne blitt enda bedre om du hadde illustrert det du mener med flere konkrete eksempler.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har du gjort en bra blogg, det er bra oppsett og pyntet med farger. Det fanger øyet. Teksten er oversiktlig og bra, du får frem og forklarer Piaget sin teori på en bra måte og tvinger meg til å sette meg selv mer inn i stoffet.

      Du forklarer hvordan Piaget sin teori passer i din undervisning på en billedlig måte, viser problemstillinger med elevsammensetninger og forskjellighet for hva som skaper motivasjon hos den enkelte. Jeg liker at du stiller spørsmål, det får meg til å reflektere. Avslutningsvis får du med at det ikke er ensbetydende at en teori passer i alle situasjoner, og du bruker flere læringsteorier.

      Et lite tips er å bruke retteprogram i Words for og luke ut minimale feil i teksten, også kan du kanskje skrive litt mer utfyllende om, assimilasjon, akkomodasjon og akkomodasjonsprosessen, noe kort her. ;-)

      Slett